تبلیغات
علیرضا مومنی لاریمی - سیمای شهرستان جویبار
علیرضا مومنی لاریمی
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب

سیمای شهرستان جویبار

الف) جغرافیای انسانی

جویبار یكی از شهرستانهای مركزی استان مازندران در ساحل نیلگون دریای خزر و در52 درجه 55 دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبداء و 36 درجه و 59 دقیقه عرض شمالی واقع شده است جوبیار با وسعتی تقریبا 307 كیلومتر مربع 20/1 مساحت استان را دارا می باشد و با شهرستانهای قائمشهر در جنوب ، ساری در شرق و بابلسر در غرب هم مرز می باشد این شهرستان تا قبل از مرداد ماه 1376 جزء یكی از بخشهای شهرستان قائمشهر بحساب می آمده كه با تلاش مسئولین و نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی به شهرستان ارتقاءیافت هم اكنون این شهرستان دارای 2 شهر 2 بخش و 4 دهستان و 74 روستا وآبادی دارای سكنه  می باشد كه به تفصیل در فصلهای

بعدی اشاره خواهد شد

جمعیت شهرستان

جمعیت شهرستان جویبار طبق آخرین سرشماری سال 1375 و همچنین بر آوردی تقریبی كه در سال 1381 صورت گرفته به شرح ذیل می باشد

جدول شماره (9)- مقایسه آمار جمعیتی شهرستان و بخش گیل خواران

سال

جمعیت شهرستان

درصد جمعیت شهری

درصد جمعیت روستائی

درصد جمعیت فعال

نرخ بیكاری

نرخ با سود

1375

66670

7/38

2/61

78/26

68/8

29/

 

80670

5/39

5/60

7/27

60/8

42/79

 

 جدول شماره (3) آمار جمعیتی بخش

        نام بخش

نام مركز بخش

جمعیت خانوار

جمعیت افراد

نام دهستانها

نام مركز دهستانها

جمعیت خانوار

جمعیت افراد

1- بخش مركزی

شهر جویبار

5562

23909

1- سیاهرود 2- حسن رضا

گلیرد شیب آبندان

2830

1894

2301385%

148725%

بخش دوم : سیمای بخش گیل خواران

1-    جغرافیای انسانی

بخش گیل خواران با وسعت تقریبی 2/178 كیلومتر مربع در ساحل نیلگون دریای خزر و در 52 درجه و 55 دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبداو 36 درجه و 59 دقیقه عرض شمالی واقع شده است این بخش از بخشهایمرزی و در عین حال مركزی استان به شمارمی آیدكه از طرف غرب با شهرستان بابلسر و بخش بهنمیر و از طرف جنوب به بخش مركزی شهرستان جویبار و از طرف شرق با شهرستانساری هم مرز می باشداین بخش منطقه ایاست جلگه ای در كنار سواحل دریای خزر كه طول آن 18 كیلومتر می باشد و با آب و هوای بسیار مساعد برای كشاورزی و همچنین زمینهای بسیار حاصلخیز در زمینه كشت انواع مختلف محصولات زراعی و باغی ادامه حیات می دهد متوسط میزان ریزشهای جوی سالانه 800 میلی متر می باشد كه همین میزان بارشها در گذشته گاهی اوقات باعث طغیان رودخانه سیاهرود گردید كه پس از ساخت سد كوچكی در منطقه لاریم از طغیان آن جلوگیری كرده و مانع ایجاد ضرر و زیان و خسارات زیاد به زمینهای كشاورزی و مناطق مسكونی شده است این بخش طبق آخرین سرشماری رسمی سال 1375 و همچنین برآورد جمعیت سال 1381 جمعیت این بخش حدود 4104 خانوار و بالغ بر 20183 نفر جمعیت دارد شغل اكثر مردم این بخش كشاورزی است كه در كنارآن به فعالیتهای جنبی دیگری از قبیل دامداری به دو شیوه صنعتی و سنتی و همچنین شیلات می پردازند كه مجموع این فعالیتهای اقتصادی در جنبه های مختلف می تواند آینده درخشانی را برای این بخش به ارمغان آورد همچنین ذكر این نكته خالی از لطف نیست كه بدلیل همین وی‍ژگی ها طبیعی و اقلیمی مساعد از حدود 3 الی 4 قرن پیش اقوام مهاجر از دیگر نقاط ایران جهت گذران زندگی خویش به این منطقه مهاجرت كرده اند و با مردم قدیمی این دیار پیوندهای خویشاوندی بسته و در كنار یكدیگر با صلح و آرامش زندگی  كردند  اقوام مهاجری چون كردها، گیلانیها،زیاریها،مدانلوها و .....

جدول شماره (3)- آمار جمعیتی دهستانهای بخش گیل خواران

نام مركز بخش

جمعیت خانوار

جمعیت افراد

نام دهستانها

مركز دهستان

جمعیت خانوار

جمعیت افراد

شهركوهیخل 

378

1853

چپكرود لاریم

كوهیخیل  لاریم

2212

1892

11049

929134/13

 

2-    وجه تسمیه گیل خواران

در ارتباط با كلمه گیل خواران اشاره صریح و دقیقی در كتب تاریخی نشده است ولی آنچه از شواهد برمی آید اشارات جستهو گریختی در بعضی كتابهای تاریخی و لعت نامه ها آمده است كه به شرح ذیل می باشد

گیلخواران از دو كلمه گیل و خواران تركیب شده است

  گیل : از نوادگان جاماسب برادر قباد اول شاهنشاه ساسانی كه به حكومت گیلان منصوب شده بود و در درصدد بود كه مازندران را نیز ضمیمه حكومت خویش گرداند حكومت او مصادف با حمله اعراب به ایران و انقراض حكومت یزگرد سوم گردید در آن زمان آذر و لاش از سلسله زرمهر فرمان در منطقه مازندران حكومت می كردند گیل كه مردی شجاع و پهلوان بوده به منظور اطلاع از اوضاع و احوال حكومت آذر و لاش به صورت ناشناس وارد طبرستان شد اما در مسیر راه پس از یكسری اتفاقات و حوادث و همچنین اقدامات شجاعانه و دلیرانهدر برخورد با راهزنان ترك و مقابله با آنان و نشان دادن رشادتهاو دلیریها و جنگ آورهای خود سرانجام توانست حكومت این منطقه از طبرستان را بدست بگیرد

خواران : در زبان بومی مازندران دارای معانی متفاوتی  می باشد كه به ذكر چند نمونه از آن اشاره می نمائیم

1-    خواران ، جمع خوار به معنی خوب ،یعنی افراد خوب

2-   به معنی ارائه دهندگان یك عمل یا فعلی می باشد مثلا جیره خوار ، ریزه خوار و ......

3-  به معنی هم پیمانان

همانطور كه اشاره شد گیل پس از پایان نبردها و جنگجوئیها و نشان دادن دلاور مردیهای خود در ستیز با راهزنان ترك به (گیل گاو باوه ) معرف شده بود یاران و هم پیمانان او این منطقه از طبرستانرا برای حكومت خود انتخاب كرده بودند بعد از حكومت گیل گاو باوه احدی از یاران و جانشینان او سیاست ریاست و دلیری او را نداشتند به همین دلیل و به پاس خدمات او این منطقه به گیل خحواران یعنی حكومت پادشاهی گیل و یاران و همچنان او شهرت گرفت و از آن زمان به بعد این اسم به عنوان سمبل رشادت، دلیری و جنگجوئی این پادشاه ساسانی به روی این منطقه باقی ماند و امروز نیز بهخ همین نام شهرت یافت بعد ارز ورود اسلام به ایران و باالطبع طبرستان قدیم مردم این دیار نیز تحت تاثیر تعالیم روح بخش دین اسلام قرار گرفته و مسلمان شدند و اكثریت ساكنان قدیمی این مرز و بوم پیرو مذهب شیعه شدند همانطور كه مستحضرید مازندران (طبرستان ) بدلیل ارتفاعات سر به فلك كشیده سلسله جبال البرز غیر قابل نفوذ دشمنان بود سرزمین پوشیده از جنگل و غیر قابل نفوذ آن زمان جایگاه مطمئن و امنی برای علویان فراری از دست جور ستم و حكم غاصب بود (بخصوص برای خاندان بزرگوار امامان معصوم و فرزندان گرامی آنان ) غیر قابل نفوذ بودن به لحاظ طبیعی باعث شده تا به این مناطق پناه آورند و مدتی نیز ئدر این مناطق زندگی كرده و به تبلیغ دین اسلام به خصوص مذهب تشیع بپردازند و سرانجام در همین مناطق بدست دشمنان خود كشتهخ شده و در همین مناطق مدفون گردیدند و شاید یكی از دلایل گرایشم این مرز و بوم به مذهب شیعه مظلومیت علویان و ظله حاكمان وقت بوده است زیرا از خصوصیات ایرانیان مظلوم دوستی و ظالم ستیزی آنها می باشد و می توان گفت بسیاری از مناطق این استان متبرك به وجود مقبره های آن بزرگواران می باشد كه تداعی كننده جور حاكمان غاصب بوده كه دست شان به خون آن عزیزان آغشته شده است مردم این دیار نیز به پاسشجاعتها و شهامتها  آزادیخواهان علوی از همان ابتدائ تا كنون چون كوه با اراده ای آهنین بر عهدو پیمان خویش با آنان باقی ماندند و با این عهد و پیمان ارادت خود راعهد خاندان پیام آور اخلاق و انسانیت و آزادی محمد رسول الله (ص) نشان داده اند






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی